Błąd 404
Co oznacza błąd 404?
Pojawienie się błędu 404 na stronie internetowej to na pierwszy rzut oka nic złego. Warto mieć jednak na uwadze jak taki komunikat (o błędzie, nie wczytanej prawidłowo stronie) wpłynie na odbiór osoby, który go zobaczy oraz robotów indeksujących. W przypadku potencjalnych klientów, którzy wchodzą na stronę w celu dokonania zakupu pojawienie się błędu 404 może wzbudzić podejrzenia, że strona jest popsuta. Taka osoba może zacząć zastanawiać się czy skoro na stronie występują błędy, które nie pozwalają na jej wyświetlenie, to czy kupiony produkt czy usługa również nie będzie obarczona błędami. Błąd 404 to najprościej ujmując komunikat serwera o tym, że strona którą próbuje wczytać użytkowników już nie istnieje bądź nie została odnaleziona. Powodem pojawia się takiego błędu może być np.
- źle wpisany przez użytkownika adres URL (gdy zawiera np. literówkę),
- strona istnieje jednak została przeniesiona na inną podstronę i nie zostało wykonane odpowiednie przekierowanie,
- strona jest chwilowo niedostępna, ponieważ trwają nad nią prace,
- strona została usunięta.
Czy usunięcie błędu 404 jest ważne?
Nie każdy komunikat 404 jest zły. Jednak w sytuacji gdy strona została usunięta, bądź przeniesiona ważne jest aby odpowiednio zareagować nie tylko z uwagi na użytkownika, ale też robotów indeksujących. W przypadku usunięcia stronie np. która została już opublikowana w social media jako wpis, właściciel witryny może zmienić odnośnik poprzez edycję wpisu i dodać aktualny link do stron lub po prostu usunąć wpis. Podmiana linku spowoduje, że strona zachowa zewnętrzny odnośnik (nie zostanie pomniejszony profil linków, które kierują do witryny). Jeżeli strona została przeniesiona na inną podstronę wówczas warto nieaktualną stronę (pokazującą błąd 404) przekierować na tą prawidłową. Dodatkowo w przypadku błędów 404, które zostały wywołane przez użytkownika można stworzyć specjalny szablon stron 404, który będzie ciekawy, przyjazny dla użytkownika, humorystyczny i przekieruje go do właściwego miejsca (np. wyszukiwarka, strona produktów czy główna www).
Chcąc zatrzymać potencjalnych klientów na własnej witrynie warto na bieżąco monitorować pojawiające się błędy 404 i odpowiednio reagować. Tylko w ten sposób komunikat o błędzie 404 nie będzie tak straszny jak kiedyś i prawdopodobnie spowoduje, że użytkownik zostanie na stronie i nie będzie szukał rozwiązania u konkurencji.
Jesteś zainteresowany SEO/SEM dla swojej witryny?
Skontaktuj się z nami telefonicznie bądź mailowo. Czekamy na ciebie!